Donderdag 13 maart wordt het nieuwe Centraal Station in Rotterdam door Koning Willem-Alexander officieel geopend.
In 2003 werd IGG gevraagd om bouwkostendeskundigheid te leveren aan de architectencombinatie Team CS die meedeed aan de door ProRail en de gemeente Rotterdam uitgeschreven prijsvraag voor een zogenaamde visie voor een nieuw kwalitatief hoogwaardig Openbaar Vervoer Knooppunt.
Het ontwerp bestond uit een gigantisch overdekt stationsplein met als uitgangspunt de sporen te verbinden met de rand van het stadscentrum, het Weena. Het in het oog springende roestvrijstalen dak in de vorm van een punt, wijst als het ware de reiziger de weg naar de stad. De bestaande 9 m “smalle” reizigerstunnel onder de sporen naar de perrons is vervangen door een 30 m brede winkelstraat met uiteenlopende soorten shops en eetgelegenheden. Daglicht valt door de ruime perronopgangen en het glazen dak van de perrons tot ver in de tunnel.
Eén van de grootste uitdagingen van het project was om het ontwerp van het gecompliceerde project in bouwkostenramingen te vatten. Het bouwbudget stond vast en het ontwerpteam wilde, binnen dit budget, zoveel mogelijk van haar ontwerpambities verwezenlijken.
IGG heeft, vooral in de SO- en VO-fases de architecten ondersteund met het inzichtelijk maken van de financiële gevolgen voor de gemaakte ontwerpkeuzes.
Heeft u vragen of bent u geïnteresseerd in een inhoudelijke kennismaking?
Neem contact met ons op